Vikten av att lägga det positiva mot sig själv

Förut var jag orolig för hur jag skulle ta mig fram genom livet med mitt halvkassa självförtroende, jag försökte övertala mig själv om att mitt självförtroende var bra och lyckades lura mig själv där ett tag. Det var först när jag insåg att jag faktiskt har svårt att prata och vara mig själv med nya människor och i stora grupper som självförtroendet började öka, det var faktiskt inte så länge sen jag insåg det. Förut låg min fokus på att jag måste skaffa mig bra självförtroende, numer försöker jag så gott det går vara mig själv och prata trots att det är jobbigt. Det är sådant som stärker en, när man gör någonting jobbigt och klarar det.
Jag minns hur tyst jag var i grupp trots att jag ville kunna prata med de andra, hur jag kastade osäkra blickar omkring mig och hoppades på att jag inte skulle uppföra mig konstigt. Det gör mig stolt att tänka på hur mycket starkare jag faktiskt blivit, hur jag har blivit tryggare med mig själv. Visst, jag hamnar ganska ofta i situationer där jag känner mig osäker över hur jag ska bete mig, men i de situationerna gör jag numer allt jag kan för att inte tänka på vad andra ska tycka, och jag lyckas. När jag ska fråga någonting på en genomgång på en lektion blir jag i princip alltid lite osäker, men jag frågar nästan alltid i alla fall, och det gör mig så stolt över mig själv. Jag tror på att om man ska stärka sitt självförtroende måste man göra de där sakerna som är så jobbigt, och när man gjort det är det oerhört viktigt att vara nöjd och stolt över det man gjort. Det är de positiva tankarna om sig själv som stärker en. Jag vet inte hur lång bit på vägen jag har kommit, men det spelar ingen roll, det viktigaste för mig är att jag kommer framåt.

Kommentarer
Postat av: putte

vet hur det är med självförtroendet, har ju själv världens sämsta:S

2012-02-25 @ 03:07:18
Postat av: linn

försök att inte tänka på hur dåligt självförtroende du har, försök varje dag att göra dig starkare genom att göra saker som får dig stolt över dig själv, om man inte kan tycka att man själv är bra ibland kommer självförtoendet inte höjas

2012-02-25 @ 09:38:44
Postat av: melinda

<3

2012-02-25 @ 11:25:57
URL: http://melindagundmalm.devote.se
Postat av: martin

alldeles riktigt, du ska inte tro du är ensam de flesta känner nog igen sig. så fortsätt som du gör så ska du se att de blir bra :)

"en stolt pappa"

2012-02-26 @ 04:39:54
Postat av: linn

:) <3

2012-02-26 @ 15:55:11
Postat av: ida

you go girrrl!

2012-02-28 @ 18:51:20
URL: http://iidajohansson.bloggplatsen.se/
Postat av: Nilla

Jag tycker det är jäkla starkt att inse det "problemet"(kanske inte helt rätt ord) och göra något åt det! Många vet om att dom har dåligt självförtroende och skyller mycket på just det, "nä jag vågar inte göre si eller så", då står man ganska stilla och utvecklas inte framåt.. Men som du säger att våga göra saker som är jobbigt, och kanske utmana sig själv lite - då kommer man alltid att utvecklas och komma framåt.

Du är en jätte stark människa Linn! Och helt underbar dessutom :) <3

2012-03-08 @ 20:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback