Är hundarna för avstängda från samhället?

Tycker inte ni att hundar har ganska lite "frihet" i Sverige? Jag har läst om hur hundarna är med överallt i många andra länder, många är lösa och bryr sig inte alls om annat än sin egen flock eller sin husse/matte. Det är i princip aldrig tjafs mellan hundarna. Det här är vad jag har läst, själv har jag ju inte sett det med egna ögon.
I Sverge får hundarna inte följa med på särskilt många platser där man är om dagarna, det gör att de får vara mycket ensamma och får även mindre social träning med andra hundar. Jag tror också att många lämnar hundarna ensamma på en del av de få ställen de skulle kunna ta med sina hundar, för att det är enklare så.
Det är också viktigt här att hundarna uppför sig, de får inte göra särskilt mycket utan ägarens tillåtelse, de får inte ta några egna initiativ. Kan det kanske bero lite på att omgivningen påverkar oss mycket? Att många känner sig som dåliga hundägare om hunden inte uppför sig enligt omgivningens krav. Hur viktigt är det egentligen? Hur mycket bör hunden uppföra sig?
Jag har också läst att allergifaran ofta överdrivs, vad tror ni om det? Ska hundarna begränsas så mycket på grund av de lilla antal människor som är allergiska? Nu menar jag inte de som får kli i näsan när de närmar sig en hund, utan de som kan bli riktigt sjuka av pälsdjur, jag tror att den delen är ganska liten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, jag är lite kluven.
På många ställen får inte heller en person med ledarhund ta sig in, det gör att många som vill skaffa ledarhund inte gör det på grund av att de inte släpps in på så många ställen. Om ni är intresserade av att läsa mer om just det kan ni göra det här.
Jag tycker att det är synd att hundarna inte får ta mer plats i samhället, vad tycker ni? Borde hundarna välkomnas på fler platser i det svenska samhället? Är reglerna och kraven för hårda eller inte? Tveka inte, släng in en kommentar, jag vill veta era åsikter!

Kommentarer
Postat av: Nilla

Ja, jag håller helt med dig Linn! Som vanligt håller vi med om det mesta. Jag tycker helt klart att hundarna ska få vara med sin husse/matte på fler platser än vad dom får i dagsläget. Det är just för att hundarna inte får följa med överallt som det är så sjukt många hundar som dör i bilen varje år! Är det rätt att hunden ska behöva dö för att det inte får följa med en in på något ställe? Man kanske inte kan lämna hunden hemma av någon anledning, eller är ute på semester och inte har någon annan stans att sätta hunden. Om det är 30 grader varmt ute i skuggan, då är det 70 grader varmt i bilen efter en timme! Det har jag läst någonstans.. Och att lämna "sin bästa vän" i 70 graders värme är då inte något jag själv skulle vilja göra. Så JA, hundarna skulle få följa med sin husse/matte på fler ställen.

Och ang. ledhundar så tycker jag personligen att det är SJUKT att personen i fråga kan nekas att få ta den med sig, när personen kanske verkligen behöver den. Eller om en människa har epelepsi(stavning??), och har en hund som markerar för det, ska den då bli fastknuten vid en lyktstolpe medan matte/husse går in och köper tidningen. OM husse just DÅ får ett anfall och slår i huvudet och rent av dör, då har hunden inte ens får varna husse/matte att faran är nära, hunden har inte ens fått göra sin uppgift. Vad är det då för mening?

Jag tycker att hundar är alldeles för "avstängda från samhället", dom får egentligen inte göra någonting alls. Vi är skyldig djuren så mycket, för utan dem så hade människan inte varit så långt utvecklad som de är idag. Djuren har hjälpt oss sjukt mycket, hundarna gav oss mat, värme och en härlig kompis. Hästarna plöjde våra åkrar, gav oss mat, vi kunde rida på dom när vi behövde gå långt. Vars hade vi varit idag utan djuren? Ändå minskar vi hela tiden ner deras rättigheter, och i Sverige är det till och med lagligt att ha sex med djur, "så länge inte djuret tar skada av det", men VARS går den gränsen? Finns människor som till och med har haft sex med höns!!! Vi hugger ner regnskogen och utplånar hur mycket djur som helst, utan att ens bry oss. VARS är rättvisan i DET?

Tyvärr så är det inte bara hundar som blir "förtryckta" utan det är ALLA djur, men hunden är det djuret som hjälper oss mest i vardagen, jakt, sällskap, ledhund, polishund. Ja, vi använder hundar till det mesta, och ändå är "utrymmet" så litet för dem.



Haha det jag just har skrivit kanske är helt obegripligt, men jag hinner inte läsa igenom det för jag ska bort nu.. Men puss & kram Linn! :)

2012-01-06 @ 19:26:18
Postat av: emma

jag tycker att det är bra som det är. eller hundarna skulle kanske få följa med på lite fler ställen. men eftersom du gillar hundar så tycker du att det här är mer fel än dom flesta andra tycker.

ringer dig imorn, ses :)

2012-01-06 @ 22:39:10
Postat av: linn

sv: emma jag tror inte att så många skulle bry sig om hundar fick komma in på busstationer och andra offentliga platser, kanske även några resturanger och caféer, men jag tycker inte heller att de ska få komma in på alla. Och det är ganska många som har hund i dagsläget så jag tror att delen som inte vill ha hundar på fler platser är ganska liten. Jag säger inte att hundar ska få komma in överallt, jag vill bara att de inte ska vara så begränsade, att de ska få ta lite mer plats.

2012-01-07 @ 00:50:41
Postat av: linn

sv: Nilla, det är precis som du säger, vi är skyldiga djuren så mycket, de har alltid stått vid vår sida och hjälpt oss med så mycket. Vi ger dem alldeles för lite tid, tid som de behöver och förtjänar. Och det där med tidelag är helt sjukt, jag tror att jag har läst nånstans att det ska komma en lag, men vi vet ju i alla fall att det diskuteras.

2012-01-07 @ 01:01:18
Postat av: Terese med Mudi

Tycker nog det är rätt bra som det är.

Skulle inte vilja se hundar på ex Ica eller liknande och inte heller på restauranger.

Om det inte handlar om ledarhundar av något slag.

Det finns enormt många som är hundrädda som vi som hundägare måste visa hänsyn till.

Alla gillar inte hundar och eftersom det är så enormt många som inte sköter sig och plockar upp eller låter sina hundar kissa överallt så skulle det inte fungera att låta hundarna vara överallt.

Dock är det kanske lite väl mycket hundförbud, som på en busstation kan man väl ha hundvänligt i en liten del av lokalen osv.

Men jag tror absolut inte hundarna har någon glädje av att hänga med oss och handla eller liknande.

För mig är hundar en arbetande sällskapskompis. Dom ska få springa fritt och leka, jobba och sen bara få mysa bredvid en.

Dock trist att dom inte får vara med till stranden (hundförbud på alla stränder här) och att många ställen tillåter inte okopplade hundar.

2012-01-07 @ 16:41:28
URL: http://mudidalen.n.nu
Postat av: Nilla

Jag håller med om att hundar inte ska få följa med precis överallt. Men att man inte får ta med hunden in på busstationen eller bara sitta inne i ett hörn på en galleria när det är kallt ute. När man inte har körkort och väntar i några timmar på att bli hämtad/att bussen ska komma, då är det inte så kul att stå ute i 30 minus i tre timmar och inte ha någonstans att ta in hunden, och man kan ju inte lämna hunden vid en lyktstolpe att frysa ihjäl där när man själv går in och värmer sig heller! Men visst att hunden kanske inte ska vara inne på restauranger eller på matvaruaffärer, men på busstationer och liknande ställen. Varför inte? Att det är hundförbud på stränder är också sjukt tycker jag. Varför ska man inte få ta med sin hund en varm sommardag och ta ett dopp? Det är just sånt jag tycker att det kan bli mycket bättre. Visst det är väl inte dåligt som vi har det nu, men det är långt ifrån bra. Självklart måste man visa hänsyn till alla människor som är allergiker eller hundrädda, men har man kontroll på sin hund och har den i koppel, var spelar det då för roll om hunden sitter på en busstation? Det är ju självklart inte riktigt så att man släpper lös hunden bara sådär! Utan självklart har man ett ansvar som hundägare att hela tiden se till att ens hund sköter sig. Men går man in med hunden på en busstation så kan man ju fakriskt fråga när man kommer in om någon är allergisk mot hundar och då försöka ställa sig så långt bort som möjligt från den. Jag menar, om man kan ha hunden inne på bussen där det kanske sitter en allergisk männsika, VAD är då skillnaden med att hunden får sitta inne på busstationen? Människor tar enormt stor plats och många människor visar ingen som helst hänsyn till djur, alls. Vilket är väldigt synd.



Jag håller med Terese lite faktiskt, jag tror inte att hunden har någon glädje av att följa med in och handla mat på affären, och dessutom skulle den nog mest vara ivägen.. Men det finns många andra ställen som det kanske faktiskt hade varit bra för hunden att kunna följa med in. Om hunden får välja mellan bilen en varm sommardag eller att följa med husse/matte och göra något ärende, vad tror ni då att hunden väljer? Ja inte väljer den då bilen.



Ang. tidelag så har det jobbats på en lag som ska skydda djuren, men jag är osäker på om den har kommit ännu.

2012-01-08 @ 14:30:58
Postat av: Terese med Mudi

Nilla, håller med dig, en del på busstationer och likande borde absolut vara hundvänligt. Som sagt är det jättekallt eller kanske spöregn och man ska vänta på bussen ett bra tag är det synd om hunden om den inte får komma in i värmen. Förfrysna tassar är inget ovanligt tyvärr.

Men ska man ut och göra ärenden en varm sommardag har hunden det nog bättre hemma anser jag.

Hundar är ingen slit och släng sak.

Alltför många hundar dör av värmeslag i bilar, alltför många hundar blir stulna utanför affärer osv, nee lata hundägare kallar jag dom som inte kan handla eller liknande först och sen ta hand om sin hund.

En stackars hund på en trång marknad en varm sommardag gör mig enormt ledsen. Den har ingen glädje av marknaden, blir trampad på tassarna och tänk er själv värmen nere hos hunden bland alla marknadsstånd, hett och ingen ägare har vatten med sig åt hunden ens. Ne lata hundägare som sagt som inte orkar gå på marknad sen rasta hunden.

Djurförbud på vissa stränder ok men inte alla, hundar älskar oftast och bada.

2012-01-09 @ 21:11:56
URL: http://mudidalen.n.nu
Postat av: linn

Terese: Jag håller inte riktigt med dig om marknaden, visst man ska inte ta med den en varm sommardag, men annars tycker jag det är okej. Man behöver inte gå där folkmassan är som tätast. Jag tror att hunden föredrar att vara så mycket med ägaren som möjligt, och en hund som är van med mycket människor blir inte stressade av det. Dessutom kan det vara en väldigt bra träning för hunden.

2012-01-10 @ 19:50:08
Postat av: linn

Och hundar som bor i storstäder måste ju vara bland människor i princip hela tiden, de vänjer sig. Jag ser det som en positiv grej att vänja dem vid folkmassor, det gör dem lugnare i längden.

2012-01-10 @ 19:54:42
Postat av: Nilla

Jag håller med dig Linn, jag tycker att det är en bra träning för hunden att vara bland mycket människor. Visst en supervarm sommardag eller en iskall vinterdag kanske inte är den bästa dagen att träna social träning med sin hund på det sättet, men jag tycker helt klart inte att det är en nackdel att träna det med sin hund annars. Hunden mår bara bra av den typen av träning, i lagom mängd för just ens egen hund.



Jag tror att hunden gärna följer med sin husse/matte när man ska göra något, hellre än att sitta ensam i en hage hemma. Hundar är flockdjur och föredrar därför att vara med sin flock, alltså sin ägare. Alla situationer är inte jättepassande för hunden, men hunden vill nog följa med så mycket som möjligt. Den mår inte dåligt av det, snarare tvärt om. En hund som inte får den träningen, det är ju den hunden som blir stressad i sådana situationer och miljöer, men det beror såklart på individen också.



Men om man reser genom Sverige med hund, då har man kanske ingenstans att lämna sin hund om man måste ut och göra något på stan, om man inte kan lämna den i exempelvis bilen. Annars får man knyta fast sin hund vid någon stolpe på stan där hunden riskerar att bli stulen.

Varför får hunden inte följa med in på tex. en kiosk? Jag tycker inte att man ska behöva knyta fast sin hund eller lämna den i bilen bara för ett snabbt ärende på stan. Men alla tycker ju olika, och det är just det som är problemet. Därför kommer det nog aldrig att bli någon förändring heller, även fast jag tycker att det bör bli en förändring.

2012-01-10 @ 20:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback